تبلیغات
نوشته ها و تصاویر - کیفیت پایین کالای داخلی ؛تبلیغات وارد کنندگان

کیفیت پایین کالای داخلی ؛تبلیغات وارد کنندگان

پنجشنبه 11 آذر 1395 08:45 ق.ظنویسنده : مرضیه جلال کمالی

 
بحث نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی از جمله مباحثی است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر به کرات بر آن صحه گذاشته‌اند و همواره در سخنان خود ارج و اهمیت این موضوع را به مسئولان و همچنین آحاد جامعه گوشزد کرده‌اند چرا که یکی از راه‌های نیل به اقتصاد مقاومتی و علاوه بر آن توسعه پایدار لزوم استفاده از کالاهای تولید داخل است.


زمانی می‌توانیم به توسعه پایدار برسیم که روند تولید و مصرف در کشورمان را به بهترین شکل ممکن هدایت، نظارت و مدیریت کنیم که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و  مهندسی فرهنگی است. در مهندسی فرهنگی باید این مسئله را به درستی تشریح و تبیین کنیم که جامعه درعین حالی که باید در رفاه باشد، در همان حال تفکر و نگرش تولیدی هم داشته باشد و در عین ورود کالایی که در داخل تولید نمی‌شود، صادرات را هم باید تنظیم کرد و از ورود کالای مشابه به کشور اجتناب ورزید. داد و ستد نیازمند مدیریت است اگرچه باید اعتراف کرد که در بخش واردات کالا به کشورمان از مدیریت و نظارت قوی و خوبی برخوردار نیستیم.
واردات کالاهای خارجی باعث
 کم‌ارزش شدن اصول ایدئولوژیک 
جامعه می‌شود
جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با کیهان با بیان اینکه استفاده از کالاهای خارجی باعث وابستگی به بیگانگان می‌شود، گفت: مصرف کالاهای تولید خارج هم به وابستگی اقتصادی می‌انجامد و هم به وابستگی فکری و روانی، چرا که کالاهایی که ما مصرف می‌کنیم تنها یک شی نیستند بلکه واجد ارزش‌های کشور تولید کننده نیز هستند.
وی ادامه داد: مصرف کالاهای خارجی باعث می‌شود تا اصول و مبانی و ارزش‌های جامعه ضعیف و اعتماد به نفس مردم از بین برود.
این نماینده مجلس نهم افزود: در گام نخست برای جلب نظر مردم به کالاهای تولید داخل باید کیفیت این نوع از کالاها را افزایش دهیم.
جعفر پور تصریح کرد: در گام بعدی باید با تبلیغ مخاطب را آگاه کنیم که مصرف کالای داخلی هم برای وی مقرون به صرفه است و هم اینکه کمک شایانی به اقتصاد داخلی می‌کند.
لزوم بازنگری
 در شورای استاندارد
لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با کیهان با بیان اینکه مصرف کالاهای خارجی وابستگی روحی و روانی به غرب را در پی دارد، گفت: متاسفانه تبلیغ غرب درباره کالاهای تولید خارج در کنار کم کاری برخی از تولید کنندگان که کالاهای بی‌کیفیت را در داخل تولید کردند، دست به دست هم داده تا مردم نسبت به مصرف کالای داخلی بی‌میل و رغبت شوند.
این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: مسئول کیفی سازی کالاهای داخلی شورای استاندارد است، ولی متاسفانه استاندارد در کشور ما جایگاه خاص خود را به دست نیاورده است.
وی ادامه داد: یکی از دلایل بی‌جایگاه بودن استاندارد این است که مجری و ناظر یکی  است از این رو هیچ گاه نقدی بر کار این شورا وارد نمی‌شود.
افتخاری با تاکید بر لزوم بازنگری در استاندارد، افزود: مقام معظم رهبری به کرات بر تولید داخلی و حمایت این تولید از جانب مردم تاکید داشته‌اند، از این رو مسئولان امر همچون وزارت صنعت باید در این موضوع با جدیت وارد عمل شوند.
یکی از تاکیدات رهبر انقلاب در زمینه اقتصاد که در طول سالیان گذشته بارها توسط ایشان مطرح شده است، «مصرف کالای داخلی» است. با ابلاغ «سیاستهای اقتصاد مقاومتی» و برنامه‌ریزی‌ برای «اصلاح الگوی مصرف» این موضوع اهمیت دوچندانی پیدا کرده و  یکی از ابعاد مشارکت عموم مردم در پیشرفت اقتصادی «مصرف کالای داخلی» در نظر گرفته شده است. 
معظم‌له ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی، ایجاد کار و اشتغال، افزایش ابتکارات تولیدکنندگان، افزایش ثروت ملی، کاهش تورم،  کنترل نقدینگی را از جمله محسنات اتکا به تولید داخلی می‌دانند.
دستگاه‌های حکومتی
 شرایط را بر واردکنندگان تنگ 
و از تولیدکنندگان حمایت کنند
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با کیهان با اشاره به اینکه دستگاه‌های حکومتی شرایط را بر واردکنندگان تنگ و از تولیدکنندگان حمایت کنند، گفت: متاسفانه امروزه برخی از واردکنندگان کالاهای خارجی برای سودجویی بیشتر این گونه القا می‌کنند که کالاهای تولید داخل از کیفیت مناسبی بهره‌مند نیست.
این نماینده مجلس نهم ادامه داد: یکی دیگر از عوامل فقدان فرهنگ مصرف کالای داخلی ریشه در روانشناسی اجتماعی دارد چرا که در حال حاضر برخی در جامعه تصور می‌کنند با خرید و مصرف کالاهای برند و خارجی از موقعیت اجتماعی ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.
فولادگر افزود: از سوی دیگر این انتظار از تولیدکنندگان می‌رود که با ارتقاء کیفیت کالاهای تولید داخل آحاد جامعه را ترغیب به استفاده از این کالاها کنند.
وی با تاکید بر عامل تبلیغات در نهادینه شدن فرهنگ مصرف کالاهای داخلی، تصریح کرد: معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما باید دست به دست یکدیگر داده و این فرهنگ را در اذهان مردم نهادینه سازند.
فولادگر گفت: در وهله نخست باید دولت از خود شروع کند و کالاهای مورد نیاز در دستگاه‌های تحت امر خویش را با کالاهای داخلی تجهیز کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ژاپن سابق بر این از جمله بی‌کیفیت‌ترین کالاهای جهان را تولید می‌کرد ولی امروز کالاهای این کشور در صدر با کیفیت‌ترینها است و دلیل این امر اعتماد مردم به صنایع و همچنین حمایت دولت از صنایع بود.
70 درصد از مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد
قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با کیهان با بیان اینکه در بحث استفاده از تولیدات ساخت داخل هنوز غیرت ملی پیدا نکرده‌ایم، گفت: یکی از اصلی‌ترین راه‌های نیل به توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی است.
وی ادامه داد: با حمایت از تولید داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل، اشتغال‌زایی به وجود می آید و به طبع آن چرخ های اقتصاد به حرکت در خواهد آمد.
جعفری با تاکید بر اینکه 70 درصد از مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد، تصریح کرد: تا زمانی که در این عرصه فرهنگ‌سازی نکنیم نمی‌توانیم به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص نهادینه کردن مصرف کالاهای داخلی دست یابیم.

آخرین ویرایش: پنجشنبه 11 آذر 1395 08:47 ق.ظ

 
پنجشنبه 11 آذر 1395 10:46 ق.ظ
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر